Šmaus otvírá gadžům okno do světa Romů

23. 9. 2005  Mladá fronta DNES  str. 9  Kultura - Kraj Plzeňský  IVO FENCL

Recenze
Rokycany - Martin Šmaus (1965), inženýr s diplomem elektrotechnické fakulty, převzal v úterý v pražském Rudolfinu první cenu za vítězství v desátém ročníku jubilejní soutěže Knižního klubu. Šmaus, který vyrostl v Rokycanech a poté dlouho žil v Plzni, byl oceněn za umělecky ztvárněný příběh o romském chlapci a muži Andrejku Dunkovi, jeho velké rodině a přátelích.

Pod názvem romské písničky Děvčátko, rozdělej ohníček (Na cikňi na bari, čarav tro voďori) je na 255 stránkách horkokrevný lidský osud ve čtenářsky srozumitelné vypravěčské zkratce. Autor sám trošku cigánil, když v upoutávkách na knížku, která je na pultech, tvrdí, že je to lyrický příběh, ač jde o sociálně kritický a politický román, ve kterém (za)jímavě do sebezničujících karambolů vyúsťují i lásky, přátelství, nenávist, pokoření, zrada, pomsta a odpuštění. Nechybí téma vraždy, vyšetřovaní, poměrů ve výchovných zařízeních a ve věznice na Borech a v psychiatrické léčebně v Dobřanech.

Ostrůvků lidského štěstí je poskrovnu, o to ale košatějších, stejně jako líčení přírodních krás a motivů cikánského vandrování za lepším. Nám gadžům autor otvírá průhledy do pohnuté historie cikánského etnika od poválečného období do současnosti jako memento.

Český text je ozvláštněn větami a slovy i v jazyce romaňi- hlavně příslovími s praktickými pokyny pro holé přežití, vyjadřujícími odlišnou morálku menšiny, která po tisíciletí odolávala nedůvěřivé nebo otevřeně nepřátelsky naladěné majoritní společnosti a jejím asimilačním tlakům.

Zápletky jsou rozhozeny od nejvýchodnějších cikánských osad na Slovensku až do ghet v Plzni na Petrohradě, v Rokycanech, a v činžácích pražského starého Žižkova, čtvrtích a šachtách a putykách v Mostě, Ústí, ve slezské Ostravě a na Poljaně.
Není vyloučeno, že první Šmusův román, vkládající odvážně prsty do ran, jež jsou znovu otevřené, vyvolá nesouhlasné reakce i mezi Romy.

Ultra-liberální vypravěčská otevřenost, mravní post-moderní nonkonformismus a relativismus, porušování lidských a společenských vztahových tabu, kterými se vševědoucí vypravěč i autor v jedné osobě v prvotině zabývá, se ale moc neliší od názorů a praxe jeho vrstevníků i příslušníků nejmladší literární generace.